Alternatywna trasa z Wisły Czarne na Baranią Górę

Przychodzi czasem taki moment, kiedy po dalszych wojażach tęsknię za Beskidami - wędrówką przez las, pokonywaniem wysokości, sielankowymi widokami. Kiedy nadeszła długo wyczekiwana wiosna, a w sobotę zapowiada się idealna pogoda nie pozostaje nic innego jak zaplanować trasę. Tym razem za cel obierzemy Baranią Górę, ale nowymi, nieznanymi szlakami.
Rankiem udajemy się Wisły Czarne, skąd o 8:30 rozpoczynamy wędrówkę szlakiem niebieskim. Wariant ten prowadzi drogą asfaltową wzdłuż Białej Wisełki, a szum potoku i zieleń drzew wpływa kojąco na zmysły.

Szlak doliną Białej Wisełki
Po 30 minutach skręcamy w prawo na leśną ścieżkę, która prowadzi wciąż niewymagająco. Niebawem docieramy do kaskad na Białej Wisełce, a początkowo szeroka droga stopniowo się zwęża. Podejście nie jest męczące, szlak spokojnie wiedzie w górę czasami trawersując. Idziemy przez las, a słońce przebija się nieśmiało między soczyście zielonymi drzewami. Tuż pod szczytem mijamy źródło Białej Wisełki, która daje początek największej, polskiej rzece Wiśle.

Wodospady na Białej Wisełce
Kaskady Rodła
Źródło Wisły
Po łącznie 2 godzinach marszu meldujemy się na Baraniej Górze. Jest pięknie - błękitne niebo, cisza i widoki. Niezwłocznie wchodzimy na metalową wieżę, by podziwiać Beskid Śląsko-Morawski, Skrzyczne, Babią Górę oraz Małą Fatrę. Barania Góra jest drugim co do wysokości szczytem w Beskidzie Śląskim i może się pochwalić nie tylko fenomenalną panoramą, ale także bliskością rezerwatu przyrody. Nie sposób nie zatrzymać się tu na dłużej, by odpocząć i się zregenerować.

Wieża widokowa
Beskid Żywiecki - Babia Góra, Pilsko, grupa Rysianki
Grzbiet od Zielonego Kopca aż po Skrzyczne
Mała Fatra
Na wieży
Widok na wschód - Beskid Śląski, Makowski i Żywiecki
Drogę powrotną zaplanowaliśmy szlakiem zielonym w kierunku Skrzycznego, aczkolwiek docieramy zaledwie do Przełęczy Gawlasi, gdzie zmienimy szlak na żółty. Panorama nie opuszcza nas na moment, a niewymagający szlak pozwala rozglądać się wokoło. Pięknie prezentuje się Skrzyczne, Magurska Wiślańska oraz Hala Barania. Idzie się przyjemnie i nie wiadomo kiedy mija godzina, gdy docieramy na Gawlas.

Hala Barania, Magurka Wiślańska oraz Skrzyczne
Wzgórza i drogi pożarowe
Magurka Wiślańska
Jezioro Żywieckie i Beskid Mały
Wąska ścieżka początkowo prowadzi przez las, by potem przejść w szeroką, żwirową drogę po odkrytym terenie. Po lewej stronie mamy widok na grzbiet Baraniej Góry i wieżę widokową na szczycie. Szlak żółty następnie wiedzie przez Cienków Wyżni i Postrzedni, a okolica jest niesamowicie sielankowa. Po godzinie marszu skręcamy między domami w lewo i kontynuujemy wędrówkę poza szlakiem, tak by zamknąć pętlę w Wiśle Czarne przy samochodzie. Całość zamykamy po 18 km.

Szlak żółty
Barania Góra
Cienków
Dzisiejsza trasa była niewymagająca kondycyjnie i do tego niesamowicie widokowa. Udało nam się również trafić na puste szlaki, być może wybraliśmy te nieoczywiste. Lubię wracać na Baranią Górę, lubię też wracać w Beskidy, kiedy zatęsknię. A Wam się zdarza po dalszych wojażach, tęsknić za lokalnymi górami? 💚